Vorige les, les 2 Verkeersborden

verkeerslicht

Verkeerslichten

Verkeerslichten kennen we bijna allemaal, echter in de theorie gaan we hier wat dieper erop in. Het is een heel belangrijk middel in het verkeer, want rijden we door rood dan gebeuren er ongelukken die we misschien niet meer kunnen navertellen.

Het is heel simpel groen staat voor doorrijden, rood licht betekent stoppen. Dan hebben we ook nog het ”oranje” licht, dit zit wat ingewikkelder! Veel bestuurders rijden nog net door, in de theorie is het niet verboden maar niet verstandig. Het ligt puur aan de omstandigheden waarin je rijd, rijdt er bijvoorbeeld een vrachtwagen achter je en je snelheid is 70km/u dan kan je beter doorrijden. Stop wanneer het veilig is, en mogelijk is! Veiligheid staat altijd op nummer 1.

In de verkeerslichten in het bovenstaande plaatje zijn geen pijlen in aangebracht dit betekent dat alleen bestuurders van voren jou benaderen.

Met pijl?

Vaak op drukke en grote kruispunten moet je de richting al van te voren kiezen, hierbij komen dus verkeerslichten met een pijl bij kijken indien bijvoorbeeld jij naar rechts wilt dan staat het stoplicht voor de andere kant op rood, je hoeft geen verkeer te wachten maar wees wel altijd alert op mensen die toch door rood rijden.

Een verkeerslicht dat uit staat of buiten werking is.

Een verkeerslicht dat buiten werking is, vaak worden de lichten buiten werking gezet als het alleen ‘s middags en ‘s ochtends druk is. Dan gaan ze ‘s avonds uit omdat de bestuurder vrijwel dan lang wacht terwijl er geen verkeer is! Wanneer een verkeerslicht oranje knippert! Of helemaal uit is dan gelden zoals hierboven besproken de aangegeven verkeersborden op de plek! Indien deze er niet zijn, dan zijn de normale voorrangsregels van toepassing, dus: Alle bestuurders van rechts hebben voorrang.

vrij-voor-fietsersUitzondering op rood licht
Wellicht ben je dit bord wel eens vaker tegengekomen (rechtsaf voor fietsers vrij) bij bijvoorbeeld het fietsen, dit is een uitzondering dat fietsers ook bij rood licht toch naar rechts af mogen slaan. Echter wordt dit bord vaak door de bestuurder over het hoofd gezien, kruisend verkeer moet de fietser wel voor laten gaan voorzichtigheid is dus erg geboden bij het naderen van dit bord.

Overige verkeerslichten

Vaak bij spoorwegovergangen zien we tweekleurige verkeerslichten, met de kleuren rood en oranje. Deze worden vooral geplaatst om filevorming te voorkomen met het gevolg dat een spoorweg wordt geblokkeerd en dus ernstige ongevallen kunnen ontstaan (Stilstaan op een spoorwegovergang is altijd verboden) De betekenis van deze verkeerslichten zijn hetzelfde als bij een 3-kleurig verkeerslicht, alleen hebben deze lichten de kleur ‘groen‘ niet.

Elektrische verkeersborden/ Matrixborden

matrix1

De elektrische verkeersborden kom je vooral tegen op snelwegen, ze betekenen hetzelfde maar dan elektrisch (Matrixborden. Het onderste rijtje ken je waarschijnlijk nog niet, dit zijn de betekenissen voor het onderste rijtje

(Het bovenste rijtje zijn alle maximum snelheden, wanneer je op de autosnelweg rijdt (120) zonder aanhanger, en je ziet een matrix bord met een aangegeven snelheid van 90km/u dan geldt altijd de laagst aangegeven snelheid.)

Onderste rij borden:

  1. Rood kruis: Rijstrook mag niet worden gebruikt.
  2. Witte pijl: Voorwaarschuwing rood kruis, invoegen op aangegeven rijstrook.
  3. Zelfde betekenis als bord 2, allen invoegen aan de rechterkant.
  4. Groene pijl: Rijstrook mag worden gebruikt.
  5. Einde van alle op een elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden.
  6. Verlaagde maximumsnelheid. ( Laagste snelheid geldt )

Een geel knipperlicht?!

Dit betekent dat je een gevaarlijk punt nadert, dit vergt dus extra voorzichtigheid en oplettendheid, vaak staat er het probleem onder het licht aangegeven. Maar wees extra voorzichtig.

Volgende les: De Rijbaan