Kosten besparingen

Het behalen van een theorie en praktijk examen is natuurlijk fantastisch! Na het examen ga je natuurlijk echt in de praktijk rijden. Als je denkt dat hiermee de lessen zijn afgelopen dan heb je het mis. De verkeersregels in Nederland en daarbuiten kunnen natuurlijk veranderen. Ook nieuwe vervoersvormen komen op zoals bijvoorbeeld het elektrisch rijden.

Deze les gaat over het besparen van benzine, er zijn vele kleine trucjes om benzine te besparen. Als je al die kleine trucjes bij elkaar optelt kan dat een enorme besparing geven op het totale benzineverbruik.

Wij hopen dat je met deze les je voordeel kunt doen. Bovendien wordt direct ook het milieu ontlast, een extra reden om onderstaande tips tot je te nemen.

Tip 1:
Toerenteller!
Indien uw auto over een toerenteller beschikt, dan kunt u daar uw voordeel mee doen. Ziet u een toerental tussen de 2.000 en 2.500, dan is dat theoretisch het beste moment om naar de volgende versnelling te schakelen.

Bent u niet in het bezit van een toerenteller dan kunt u de toeren wel inschatten. Indien u naar uw motor luistert schakelt u naar de volgende versnelling zodra deze ‘gehaast’ klinkt. De motor moet namelijk ‘lekker lopen’ om zo efficiënt mogelijk te werken.

Tip 2:
Rijden in een bergrijke omgeving
In Nederland is de weg, over het algemeen, vrij plat en vlak. Komt u in een bergrijke omgeving dan vergt dat wat aanpassingen in uw rijstijl.

Rijdt u een berg op is het verleidelijk om het gaspedaal in te trappen om extra snelheid te maken. Dat kost echter heel veel extra benzine. Het is beter om in de juiste lagere versnelling een berg op te rijden.

Bergafwaarts kunt u voor een deel rollen. Houdt u wel heel goed de weerstand van de versnellingsbak in de gaten. Wees alert op de remmen. Er kan een enorme kracht op de remmen ontstaan.

Tip 3:
Let op de medeweggebruikers!
U kunt veel benzine besparen door op de andere automobilisten te letten. Door zover mogelijk vooruit te kijken kunt u inschatten wat de andere weggebruikers gaan doen. Zodra bijvoorbeeld iemand een knipperlicht aanzet dan weet u dat hij gaat afremmen. Door het gaspedaal los te laten kunt u uw auto laten rollen, zonder dat u uw versnelling heeft aanstaan. Het is uitdagend om zomin mogelijk te hoeven remmen of extra gas bij te geven. Zodra bijvoorbeeld iemand wil invoegen kunt u op deze wijze uw auto ook laten uitrollen. Het meest effectief is om altijd zo veel mogelijk de snelheid constant te houden. Als richtlijn kunt u aanhouden dat indien u gedwongen wordt te remmen u eigenlijk te hard ging.

Het uitrollen kunt u ook bij een bocht gebruiken. Rol gewoon op de bocht af en rem niet (tenzij noodzakelijk natuurlijk). Normaal gesproken rijdt u op de bocht af, remt u er vlak voor af en daarna geeft u weer gas om op snelheid te komen.

Tip 4:
Superbenzine!
Indien u ongelode super benzine (98 RON) in plaats van Euro loodvrij (95 RON) gebruikt kan dat tot zo’n 4% lager brandstofverbruik leiden. De motor loopt mooier en rustiger omdat een hoger octaan gehalte in de benzine een gecontroleerde verbranding geeft.

Tip 5:
Hard rijden kost meer
De meeste auto’s rijden het zuinigst op een snelheid van 90 km per uur, boven de 100 km per uur neemt het brandstofverbruik al snel toe. Bij 120 km per uur is dat als 42% meer en bij 140 km per uur is dat zelfs 74% meer brandstofverbruik.

De gemiddelde auto verbruikt 5,4 liter brandstof per 100 kilometer. Hieronder staat het verbruik bij verschillende snelheden:

Snelheid Verbruik verschil
90 km per uur 5,4 liter per 100 km
120 km per uur 7,7 liter per 100 km 42% meer
140 km per uur 9,4 liter per 100 km 74% meer

U ziet dus, hard rijden kan niet alleen een risico op boetes opleveren, maar zeker ook veel meer brandstof kost.

Tip 6:
Rij niet door diepe plassen
Soms is het noodweer, vooral in Nederland. Zware buien zorgen voor diepe plassen, en daar moet je zeker niet zomaar doorheen gaan rijden of in stilstaan. Het idee om snel door een plas te rijden is verleidelijk, het water spat dan op en kan hierdoor meer schade oplopen.

Normaal zuigt de motor lucht op via de luchtzuiger. Zodra u door een diepe plas rijdt kan het theoretisch zijn dat deze luchtzuiger onder het wateroppervlak komt en dan water gaat opzuigen. De motor perst lucht samen maar water kan hij niet verwerken. Niet alleen de motor kan hierdoor beschadigd raken, ook de dynamo kan uitvallen. Indien u stuurbekrachtiging heeft loopt u ook kans dat deze uitvalt.

Tegenwoordig zitten de meeste auto’s boordevol met electronica. Zo ook de boordcomputer die door het water kan beschadigen, of soms helemaal onbruikbaar wordt.

Tip 7:
Imperials, fietsendragers of skiboxen.
Autofabrikanten ontwerpen een auto met een aërodynamische vorm om het benzineverbruik zo laag mogelijk te houden. Zij houden bij het testen geen rekening met windvangers zoals imperials, fietsendragers of skiboxen.

Het is verstandig om deze extra bagage zo snel mogelijk weer van de auto af te halen. Zelfs extra bagage in de auto kan extra benzine kosten.

Tip 8:
Airconditioning, een energievreter!
De airconditioning in de auto is heerlijk, vooral in de zomer. Toch is de airco een behoorlijke energievreter dus daarom enkele aanwijzigingen hoe u dit kunt beperken. Door de airconditioning minder te gebruiken kunt u wel 10% besparen op benzine. In de zomer kunt u het beste even met de ramen open wegrijden en daarna pas de airco aanzetten. De gekozen temperatuur wordt zo eerder bereikt en hierdoor er is benzine bespaart.

Bent u bijna op uw bestemming kunt u overwegen om de airco vast uit te zetten. Ook dit spaart benzine uit. Bovendien voorkomt dit geurvorming door condensvorming en bacteriëngroei. In de winter is het verstandig 1x per maand even de airco aan te zetten tegen geurvorming.

De luchtinlaten van de airco kunnen gehindert worden door bladeren en ander vuil. Check daarom regelmatig deze luchtinlaten, vooral in de herfst.

Tip 10:
Ramen gesloten houden
Autofabrikanten ontwerpen een auto met een aërodynamische vorm om het benzineverbruik zo laag mogelijk te houden. De fabrikanten hebben bij het testen al het mogelijke gedaan om de lucht via de ventilatie te laten circuleren. Door gebruik te maken van de ventilatie-openingen en de ramen gesloten te houden verstoort u de stroomlijning niet. Het verstoren van de stroomlijning kan u 5 tot 10% meer brandstofverbruik kosten.

Tip 11:
Subsidie ontvangen
Indien u toe bent aan een nieuwe auto is het simpel om via het internet Nederlandse en Europeese subsidiemogelijkheden te checken. In Nederland kunt u ook kijken naar de belastingmaatregelen. Hierdoor bent u beter in staat om te kiezen voor een schone, zuinige auto en kunt u veel besparen op de aanschaf.

Tip 12:
Vrachtwagens zijn windbrekers!
Is er veel wind en ziet u een vrachtwagen rijden? Vrachtwagens breken de wind.
Door achter een vrachtwagen te gaan rijden heeft u minder last van de wind. Hierdoor bespaart u veel benzine.

Tip 13:
Stoplicht op rood?
U rijdt op de weg en u ziet in de verte het stoplicht op rood springen. Om benzine te sparen laat u gewoon het gas los zonder de koppeling in te trappen. U wisselt dus ook niet van versnelling. Hierdoor ontvangt de motor de aandrijving van de wielen en wordt de motor afgeremt.
Indien het stoplicht tijdens het uitrollen weer op groen springt is het zaak om zo langzaam mogelijk weer op te trekken.
Deze handelingen besparen al snel ± 15% van het benzineverbruik. Bijkomend voordeel is dat de banden ook minder hard slijten.

Tip 14:
Schakel zo snel als mogelijk naar een hogere versnelling
Hoe hoger het toerental van uw auto, hoe hoger het verbruik van brandstof en hoe hoger de uitstoot. Schakel daarom bij 50 km per uur naar de vierde versnelling en bij 80 km per uur naar de vijfde versnelling.

Tip 15:
< 5 km? Pak de fiets!!
Indien uw bestemming minder dan 5 kilometer ver weg is, is het qua besparing beter om de fiets te pakken of te gaan lopen. De motor van uw auto komt na ongeveer 5 kilometer rijden pas op de temperatuur dat de auto efficiënt gaat rijden. Bovendien slijt een koude motor sneller en gaat hierdoor meer benzine verbruiken.

Bij een diesel motor is het van belang om na het starten te beginnen met rustig rijden. Dit voorkomt slijtage en veel uitstoot.

Tip 16:
Een ontspannen bestuurder verbruikt minder benzine!
Probeer u te ontspannen voordat u in uw auto stapt zodat u relax in de auto gaat zitten.
Het is algemeen bekend dat een ontspannen bestuurder bewuster gaat rijden en zijn rijstijl aanpast.
Hierdoor verbruikt u minder benzine.

Tip 17:
Uw rijstijl aanpassen in de file!
In de file kunt u veel doen om benzine te besparen.

• Sluit pas aan als er een afstand van vele meters voor je ligt.
• Als de mogelijkheid ontstaat kies er dan voor om in een file te blijven rollen (langzaam voortsukkelen). Op de rechterrijbaan ziet u ook steeds meer vrachtwagenchauffeurs die zolang mogelijk blijven rollen. Korte stukjes optrekken in de file betekent steeds remmen en weer optrekken dat kost veel meer benzine. Rolt het verkeer achter u ook mee dan bespaart dit voor iedereen benzine.

Tip 18:
Check de Filemeldingen
Staan in de file kost benzine, bovendien gaat er veel tijd verloren.
U kunt dus veel besparen door, voordat u gaat rijden, de filemeldingen te checken.
Op het internet zijn een aantal websites die de files weergeven, een voorbeeld daarvan is Filemeldingen.net

Tip 19:
De auto in de wegrij richting plaatsen
Wanneer u ergens aankomt en u weet welke richting u weer gaat wegrijden is het beter dat u de auto in de juiste wegrij richting plaatst. Dat scheelt bij het wegrijden onnodig omrijden of de auto keren om in de juiste richting te komen. Doordat de motor na het starten nog koud is kost het keren of omrijden extra benzine.

Tip 20:
Cruise control
Indien u een cruise control in uw auto heeft is het qua benzineverbruik beter deze aan te zetten. Heeft u geen Cruisecontrol? Probeer dan gelijkmatig gas te geven om uw snelheid continu te houden.

Tip 21:
Uw autoverzekering regelmatig doorlichten
Het loont de moeite om van tijd tot tijd uw autoverzekering door te lichten. Het is gebleken dat bij sommige autoverzekeringen de prijzen fluctueren en de dekking hierdoor beter wordt.

Tip 22:
Filters vervangen
Het is verstandig om regelmatig het benzinefilter van uw auto te vervangen. Water en roest kunnen dit filter vervuilen en zo het benzineverbruik negatief beïnvloeden. Dit geldt overigens ook voor uw luchtfilter, hoewel dit wel sterk afhankelijk is van de omgeving.

Zuurstof is één van de belangrijke ingrediënten van verbranding en moet optimaal worden aangeboden. Een te rijk mengsel kan een hoog benzineverbruik veroorzaken.

Tip 23:
Geen extra kilometers omrijden door te zoeken naar uw bestemming!
Gaat u ergens heen en u kent de weg niet (goed)? Dan kunt u gebruik maken van een navigatiesysteem of een routebeschrijving. Goed voorbereid op weg maakt dat u recht op uw doel kunt afrijden. Het is sowieso altijd handig om een routebeschrijving (extra) op papier mee op weg te nemen. Valt het navigatie systeem uit, dan heeft u de routebeschrijving nog.

Tip 24:
Wanneer de motor uitzetten?
Staat u in een korte file of wacht u voor een open brug, dan is het beste dat u de tijd inschat dat u stilstaat. Is uw inschatting dat het oponthoud langer dan een minuut gaat duren dan is het verstandig de motor toch uit te zetten. De motor verbruikt toch al snel een halve liter benzine per uur. Hoewel het opnieuw starten van de motor ook benzine kost is het uitzetten toch altijd minder dan de motor langer dan een minuut te laten draaien.

Tip 25:
Bandenspanning controleren
Door uw banden elke maand te controleren op de bandenspanning bespaart u benzine. Een band die niet op de juiste spanning staat (25% te laag) veroorzaakt tevens meer rol-weerstand (10%) zodra u in een file wilt gaan rollen. Er is dan meer benzine (2%) nodig om dezelfde snelheid te bereiken.

Een te slappe band beïnvloedt de wegligging en slijt eerder. Ook een goed uitgelijnde band maakt dat de rol-weerstand klein is.

Een andere mogelijkheid is om de banden te laten vullen met stikstof. Het is bekend dat de banden in dit geval drie keer zo lang op spanning blijven. Stikstof is voor dit doel veilig en droog, maar is wel ontbrandbaar en niet goed voor het milieu.

Tip 26:
Schone achterruit!
Bent u ook zo iemand die zijn achterraam altijd helemaal schoon heeft? Niet iedereen heeft dan in de gaten dat de achterruitverwarming aanstaat. Aanlaten staan kost al gauw 4% tot 7% extra benzine.

Dit is ook het geval voor de stoelverwarming. Is de stoel op temperatuur, zet deze dan uit. beiden zijn echte een energievreter.